
Szukasz domeny dla swojej firmy? Sprawdź jak znaleźć najlepszą
11 kwietnia 2020W okresie ostatnich trzydziestu lat internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każda firma, która chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę internetową. A pierwszym krokiem ku temu jest dobór i rejestracja domeny.
Jak wybrać najlepszą domenę internetową dla Twojej strony?
Wybór domeny, a zwłaszcza tej, która ma mieć zastosowanie w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla przedsiębiorstwa musimy mieć pewność, iż jest właściwa do profilu jej działalności i obszaru działania. To ważne, bowiem jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze zwiększeniem widoczności naszej strony w internecie, trudno będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasza firma działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest zastosowanie rozszerzenia .pl lub com.pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne opcje. Przedsiębiorstwa o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. gdansk.pl, kalisz.pl czy szczecin.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować także inne interesujące je domeny państwowe, np. it. (Włochy), .ru (Rosja) czy .se (Szwecja), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo wybrać bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Oczywiście są również rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z prowadzeniem działalności, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .edu, .org, .gov, .blog.
Odpowiednio przeanalizuj również wybór nazwy głównej domeny
Znacznie więcej planowania zabierze z pewnością wybór nazwy głównej w domenie. Tutaj trzeba wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Jeśli marka istnieje już w świadomości klientów, należy zastosować ją jako nazwę główną domeny, a jeśli nie, to powinniśmy wybrać nazwę chwytliwą, niezbyt długą i przede wszystkim prostą do zapamiętania, która przy tym jednoznacznie kojarzy się z ofertą firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe powiązane z daną branżą gospodarki i poszukajmy interesujących asocjacji. Pamiętajmy przy tym, by wybrana nazwa główna nie łamała zasad ortografii (chociaż naturalnie nie będzie zawierać liter diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i przetestujmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie funkcjonuje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo sporów prawnych z konkurencją.